Κάθετα αντίθετη η ΚΕΔΕ στη μετάθεση των δημοτικών εκλογών-Θέμα με τις Οικονομικές Επιτροπές
Θέση στην παραφιλολογία που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα και κάνει λόγο για μετάθεση των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών κατά 6 μήνες, ώστε να γίνουν μαζί με τις Ευρωεκλογές τον Μάϊο του 2024 πήρε η Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας.
“Για να συμβεί κάτι τέτοιο θα πρέπει να υπάρχει λόγος ‘ανωτέρας βίας’. Κάτι τέτοιο όμως δεν υπάρχει. Επίσης σε περίπτωση μετάθεσης των εκλογών εγείρονται και ζητήματα αντισυνταγματικότητας. Η ΚΕΔΕ ούτε συμφωνεί και συνεπώς ούτε έχει ζητήσει κάτι τέτοιο”, λέει ο πρόεδρος της Ενωσης και δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου.
Πέραν αυτού, όμως, προκύπτει σοβαρό θέμα με την νομιμότητα των αποφάσεων των Οικονομικών Επιτροπών οι οποίες κατ΄ ουσία έχουν “καταργήσει” τα δημοτικά συμβούλια, δεδομένου πως όλα τα σημαντικά θέματα ενός Δήμου (ειδικά αυτών που έχουν δοιικήσεις μειοψηφίας, όπως ο δικός μας) κρίνονται εκεί.
Υπάρχει απόφαση του Γ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) το οποίο έκρινε ότι η μεταφορά αρμοδιοτήτων από τα δημοτικά συμβούλια στις Οικονομικές Επιτροπές και στις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής και η συγκρότηση των επιτροπών αυτών με πλειοψηφίες 3/5 υπέρ των παρατάξεων των δημάρχων, καθώς επίσης και ο τρόπος συγκρότησης των διοικητικών συμβουλίων νομικών προσώπων των δήμων (Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης-Άρδευσης κ.λπ.), είναι αντισυνταγματικές. Ωστόσο, η υπόθεση, λόγω της μείζονος σημασίας της, παραπέμφθηκε για οριστική κρίση στην Ολομέλεια του ΣτΕ.
Σε περίπτωση που η κρίση του Γ’ Τμήματος υιοθετηθεί και από την Ολομέλεια του ΣτΕ τότε ενδέχεται να ανοίξει ένας τεράστιος κύκλος προσφυγών στη δικαιοσύνη, σε βάρος των αποφάσεων τις οποίες έλαβαν οι Οικονομικές Επιτροπές και οι Επιτροπές Ποιότητας Ζωής σε 231 δήμους από τους συνολικά 332, που εξέλεξαν μειοψηφικές διοικήσεις κατά τον δεύτερο γύρο των εκλογών του 2019.
Πάντως, κύκλοι του υπουργείου Εσωτερικών σημειώνουν ότι όσες αποφάσεις έχουν ληφθεί διατηρούν το τεκμήριο νομιμότητας. Εξηγούν ότι κατά την πάγια νομολογία, ο μη νόμιμος χαρακτήρας συγκρότησης ενός οργάνου, όπως εν προκειμένω οι επιτροπές, δεν αποτελεί κατά κανόνα λόγο ακυρότητας των πράξεών τους. Ωστόσο, ακόμη και εάν συμβαίνει κάτι τέτοιο, όσον αφορά τις ήδη ληφθείσες αποφάσεις, αναμένεται να προκληθεί τεράστια αναστάτωση στη λειτουργία των δήμων, για το διάστημα που απομένει έως το τέλος της τρέχουσας δημοτικής περιόδου, εφόσον βεβαίως η απόφαση της Ολομέλειας είναι παρόμοια με αυτήν του Γ’ Τμήματος και ληφθεί πριν από τη λήξη της τρέχουσας δημοτικής περιόδου.
*Με πληροφορίες από το voria.gr