Θαλάσσιος τουρισμός στις τρεις Περιφέρειες της Β. Ελλάδας
Τρεις Περιφέρειες ενώνουν τις δυνάμεις τους και βάζουν “πλώρη” για ένα κοινό τουριστικό αφήγημα: αυτό του θαλάσσιου τουρισμού. Πρόκειται για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και την Περιφέρεια Θεσσαλίας οι οποίες σχεδιάζουν να δημιουργήσουν ένα ενιαίο τουριστικό προϊόν, όπως ανακοινώθηκε στο πλαίσιο της 1ης Δια-περιφερειακής ημερίδας με θέμα «Θαλάσσιος τουρισμός-Κρουαζιέρα-Γιώτινγκ-Κατάδυση».
Όπως άλλωστε είπε και ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, με τη σημερινή 1η Δια-περιφερειακή ημερίδα του Περιφερειακού Συμβουλίου Τουρισμού υλοποιείται η νέα στρατηγική προσέγγιση της κυβέρνησης στην ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού και ξεκινά η γόνιμη επεξεργασία ζητημάτων που αφορούν στον θαλάσσιο τουρισμό -με ιδιαίτερη έμφαση στην κρουαζιέρα, το γιώτινγκ και την κατάδυση. «Στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, για την απελευθέρωση των δυνάμεων και την βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση μορφών τουρισμού οι οποίες ανέκαθεν παρέμεναν παραμελημένες», τόνισε ο υπουργός.
Επεσήμανε δε, ότι ο θαλάσσιος τουρισμός εντάσσεται στη γενικότερη στρατηγική της κυβέρνησης για το άμεσο μέλλον. Μια στρατηγική η οποία εστιάζει κατ’ απόλυτη προτεραιότητα στο ασφαλές άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού το 2021.
Στόχος είναι η συνεργασία για τη δημιουργία ενός ενιαίου τουριστικού προϊόντος με θέμα τη θαλάσσια Εγνατία οδό και το οποίο, όπως ανέφερε ο τομεάρχης Τουρισμού Κεντρικής Μακεδονίας Αλέξανδρος Θάνος, θα μπορεί να παρουσιαστεί από κοινού ως ένα κοινό προϊόν για τη Βόρεια Ελλάδα. Με αυτόν τον τρόπο είπε, γίνεται η αρχή, «να ενισχύσουμε ως περιφέρειες την εξωστρέφεια και να προσελκύσουμε ακόμη περισσότερους τουρίστες». «Όπως έχω ξαναπεί το τουριστικό προϊόν δεν περιορίζεται στα διοικητικά όρια των Περιφερειών μας. Αυτή η σύμπραξη είναι μια καλή ευκαιρία για να δημιουργήσουμε ακόμη καλύτερες υπηρεσίες και δυνατότητες», πρόσθεσε.
Από την Αλεξανδρούπολη, τη Σαμοθράκη, τη Θάσο ως τη Χαλκιδική και τις Σποράδες, οι δυνατότητες να ταξιδέψει κανείς μέσω της θάλασσας είναι πολλές. Όπως τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Θανάσης Τσώνης, αναφερόμενος στην ενοποίηση του παράκτιου μετώπου έκανε λόγο για θαλάσσια συνένωση, η οποία μπορεί να γίνει μέσω της καθιέρωσης παράκτιων δρομολογίων με επαγγελματικά πλοιάρια και ημερόπλοια που θα συνδέουν μεταξύ τους τις τουριστικές συμβαλλόμενες επιχειρήσεις. Σε αυτό μπορεί να προστεθεί η πραγματοποίηση καθημερινών σύντομων προκαθορισμένων δρομολογίων από λιμένα σε λιμένα, από γειτονικό καταφύγιο/αγκυροβόλιο σε καταφύγιο/αγκυροβόλιο, επιβιβάζοντας και αποβιβάζοντας κόσμο.
Κρουαζιέρα, γιώτινγκ και καταδυτικός τουρισμός ήταν οι τρεις άξονες γύρω από τους οποίους κινήθηκαν οι παρουσιάσεις των τριών θεματικών περιφερειαρχών Τουρισμού, με τον αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλίας Γιάννη Μπουτίνα να προτείνει τη δημιουργία δικτύου υποβρύχιων μουσείων και καταδυτικών πάρκων. Ο κ.Μπουτίνας εξέφρασε μεταξύ άλλων την ικανοποίηση του για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες που ανακοίνωσε σήμερα από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης και θα λειτουργήσει από 1η Ιουνίου.
Σε αυτό το πλαίσιο η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη τόνισε ότι υπάρχει συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Αθλητισμού, Πολιτισμού και Νησιωτικής Πολιτικής για την αναγνώριση επισκέψιμων ενάλιων αρχαιολογικών χώρων και τη δημιουργία νέων πόλων έλξης τουριστικού ενδιαφέροντος. Παράλληλα, όπως είπε η υφυπουργός επίκειται και η συγκρότηση του ειδικού καταδυτικού συμβουλίου για τη συστηματική παρακολούθηση των εξελίξεων και τυχόν αναγκών που δημιουργούνται και η χρηματοδότηση εννέα καταδυτικών πάρκων.
Το στοίχημα του “homeporting” στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η κρουαζιέρα έχει μεγάλη δυναμική και παρά το πλήγμα που υπέστη, δείχνει να αντέχει, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Γιώργος Κουμπενάς, Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) & Αντιπρόεδρος Επιχειρησιακής Λειτουργίας, Celestyal Cruises.
Μεταξύ άλλων υπογράμμισε ότι το 74% των επιβατών κρουαζιέρας είναι πιθανόν να ταξιδέψουν ξανά τα επόμενα χρόνια ενώ 2 στους 3 επιβάτες επιθυμούν να ταξιδέψουν μέσα σε ένα χρόνο. Ήδη για το 2021 θα είναι σε λειτουργία 270 κρουαζιερόπλοια, όπως ανέφερε ο κ.Κουμπενάς.
Την ίδια ώρα, με βάση τα στοιχεία από την ετήσια μελέτη της διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας προ-κορωνοϊού, που παρουσίασε η διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας, Δημοσίων Σχέσεων & Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του ΟΛΘ Θεοδώρα Ρήγα, ο επιβάτης που θα έρθει για την ημέρα, (transit) θα ξοδέψει κατά μέσο όρο 100 ευρώ την ημέρα της επίσκεψης ενώ ο επιβάτης homeporting ξοδεύει σχεδόν 4 φορές περισσότερα, διότι συνήθως έρχεται πριν από την ημέρα του ταξιδιού και γνωρίζει την ευρύτερη περιοχή. Για αυτό και στόχος είναι να εδραιωθεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως homeport. «Εμείς στην ΟΛΘ Α.Ε. αναβαθμίζουμε διαρκώς το φάσμα και την ποιότητα των υπηρεσιών μας, χτίζοντας περαιτέρω σχέσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης με τις εταιρείες κρουαζιέρας για την προώθηση και προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων στον λιμένα με σκοπό να υποστηρίξουμε την οικονομία και την κοινωνία, αυξάνοντας την τουριστική κίνηση», σημείωσε και πρόσθεσε ότι σκοπός του ΟΛΘ ειναι να αναδείξει τους προορισμούς, τις εμπειρίες (παράδοση, πολιτισμός, γαστρονομία) και τις ποικίλες ευκαιρίες της ευρύτερης περιοχής.
Υπενθύμισε επίσης το επενδυτικό πλάνο της ΟΛΘ Α.Ε. συνολικής αξίας 180 εκατομμυρίων ευρώ το οποίο αφορά την επέκταση του 6ου Προβλήτα και τη μεγάλη αναβάθμιση του εξοπλισμού και των παρεχόμενων υπηρεσιών της ΟΛΘ Α.Ε. «Αυτό που ίσως να μην είναι ευρέως γνωστό είναι ότι το ίδιο επενδυτικό πλάνο περιλαμβάνει σημαντικές επενδύσεις στον υφιστάμενο επιβατικό σταθμό που αξιοποιείται για την Ακτοπλοΐα & την Κρουαζιέρα», σημείωσε η κ.Ρίγα.
Σχέδιο εθνικού σχεδίου στρατηγικής για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμένων
Προς υλοποίηση ενός σχεδίου εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμένων βρίσκεται το υπουργείο Τουρισμού, κάτι που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα, δημιουργώντας σειρά προβλημάτων όπως ανέφερε η Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Βίκυ Λοϊζου. Τόνισε επίσης, τη σημασία των υποδομών και το πρόβλημα που προκύπτει στους τουριστικούς λιμένες λόγω κενών στη νομοθεσία, πολυδιάσπασης των φορέων διαχείρισης και των διαφορετικών μοντέλων διακυβέρνησης αλλά και την πολυδιάσπαση των φορέων διαχείρισης.
Αυτήν τη στιγμή, όπως επεσήμανε η κ.Λοϊζου δρομολογούνται η μεταρρύθμιση και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου, ο στρατηγικός σχεδιασμός δικτύου τουριστικών λιμένων, η επικαιροποίηση του μοντέλου παραχώρησης/μίσθωσης τουριστικών λιμένων σύμφωνα με διεθνείς καλές πρακτικές, αναθεώρηση του συστήματος διαχείρισης και αναβάθμιση των υπηρεσιών αλλά και των υποδομών τους.
Σημειώνεται ότι την ημερίδα χαιρέτισαν ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας και ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χρήστος Μέτιος ενώ συμμετείχαν μεταξύ άλλων και οι θεματικοί περιφερειάρχες τουρισμού των Περιφερειών Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου, Βορείου Αιγαίου, Πελοποννήσου, Αττικής, Κρήτης και Νοτίου Αιγαίου.
Πηγή: ΑΜΠΕ