Δράση Πολιτών: “Ο χρόνος περνά, οι εξέλιξεις τρέχουν και ο Δήμος μας μένει πίσω”
Σε παρέμβαση στο θέμα της ανάπτυξης δικτύου ποδηλατοδρόμων, μέσω ΕΣΠΑ, όπως έχουν κάνει πολλοί άλλοι Δήμοι στην χώρα, όχι όμως ο Δήμος Θερμαϊκού, προβαίνει με σχετική της ανάρτηση η “Δράση Πολιτών”.
Διαβάστε αναλυτικά:
“Ήδη από τον Μαϊο του 2020 έχουμε καταθέσει εγγράφως Πρόταση-Ερώτηση για την δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων στον δήμο μας χωρις μέχρι σήμερα να λάβουμε οποιαδήποτε απάντηση. Ο χρόνος περνά, οι εξέλιξεις τρέχουν και ο Δήμος μας μένει πίσω, τραγικά αποκομμενος απ’ αυτές.
Τις επόμενες μέρες οριστικοποιειται το νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ που αφορά την επιχορήγηση των δήμων, για την προώθηση περιβαλλοντικά φιλικών μέσων μεταφοράς.
Τέτοια μέσα θεωρούνται τα ηλεκτρικά και απλά ποδήλατα, με σκοπό να περιοριστεί η χρήση ιδιωτικής χρήσης (ΙΧ) αυτοκινήτων και να μειωθεί η περιβαλλοντική επιβάρυνση. Παράλληλα η δράση αυτή του ΕΣΠΑ, που θα χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκο πρόγραμμα ΥΜΕΠΕΡΑΑ, με 30 εκατομμύρια ευρώ, θα περιλαμβάνει και τη δημιουργία δημόσιων/κοινόχρηστων υποδομών ηλεκτροφόρτισης.
Η δράση γίνεται πλέον εφικτή μετά τις τελευταίες θεσμικές εξελίξεις, όπως ο νέος νόμος για την μικροκινητικότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι τελευταίες αλλαγές στο ΕΣΠΑ από το Υπουργείο ανάπτυξης, η χρηματοδότηση των Δήμων από το Πράσινο Ταμείο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και την πολυαναμενόμενη έκδοση των υπουργικών αποφάσεων, για τις προδιαγραφές της εγκατάστασης σταθμών φόρτισης από το ΥΠΕΝ κλπ.
Σύντομα θα δημοσιευτεί η σχετική πρόσκληση προς τους δήμους της χώρας, για συμμετοχή στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΡΑ), μέσω πόρων της Πολιτικής Συνοχής της ΕΕ και του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Τί θα περιλαμβάνει το νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ
• τη δημιουργία δικτύου κοινόχρηστων ποδηλάτων (ηλεκτρικών και συμβατικών)
• την ανάπτυξη δικτύου κοινόχρηστων φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της δράσης, οι φορτιστές θα εγκατασταθούν κοντά στους σταθμούς μίσθωσης ποδηλάτων και θα επιτρέπουν στους οδηγούς να σταθμεύουν και να φορτίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητά τους, προκειμένου να συνεχίσουν τις μετακινήσεις τους με κοινόχρηστα ποδήλατα.
Ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι παράλληλες ενέργειες που εντάσσονται στη δράση, όπως η ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας απομακρυσμένης διαχείρισης για τη φόρτιση ηλεκτρικών ΙΧ και τη μίσθωση ποδηλάτων (web & mobile) και την σύνδεσή της με άλλες υπηρεσίες, όπως η έξυπνη στάθμευση και το πληροφοριακό κέντρο τουΟΑΣΘ.
Σημαντικά οφέλη από τη δράση για τη μικροκινητικότητα
Η εφαρμογή της δράσης θα έχει σημαντικά οφέλη για τους πολίτες και το περιβάλλον.
Ανάμεσα στα οφέλη που επιδιώκονται είναι:
• Μείωση της χρήσης ΙΧ
• Μείωση του αριθμού ατυχημάτων
• Δημιουργία συστημάτος διαχείρισης κινητικότητας και πληροφόρησης των πολιτών
• Διευκόλυνση της αστικής μετακίνησης με μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου
• Εξοικονόμηση χρημάτων μέσω χρήσης πράσινων λύσεων
• Μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος
Πως ωφελούνται οι πολίτες από τη νέα δράση
Αν ενταχθει ο Δήμος μας στο νέο αυτό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ θα έχει την ευκαιρία να προσφέρει στους κατοίκους και τους επισκέπτες των περιοχών του καινοτόμα εργαλεία που μέχρι χθες ακούγονταν ως φαντασία για τη χώρα μας.
Συγκεκριμένα, θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε κοινόχρηστα δίκτυα ποδηλάτων. Με αυτά θα μπορείς από ένα σημείο να νοικιάζεις ποδήλατο, αντί να πάρεις ταξί ή συγκοινωνία και να πηγαίνεις σε ένα άλλο. Τα σημεία που θα υπάρχουν τα κοινόχρηστα ποδήλατα θα έχουν και υποδομές φόρτισης. Θα φορτίζουν τα ποδήλατα, αν είναι ηλεκτρικά, αλλά θα μπορούν να φορτίζονται και άλλα ηλεκτρικά οχήματα, όπως scooter ή αυτοκίνητα.
Ακόμη πιο σημαντικό όμως είναι ότι όλα αυτά θα είναι διαθέσιμα ηλεκτρονικά με αναλυτικές πληροφορίες, διαθεσιμότητα, κόστος κλπ μέσω διαδικτύου σε Η/Υ και κινητές συσκευές, ώστε να βλέπουν όλοι τι ακριβώς μπορούν να κάνουν ή να χρησιμοποιήσουν κάθε στιγμή.
Ακόμη, πολύτιμος βοηθός για τις μετακινήσεις θα είναι η διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων που θα αναπτυχθούν με το πληροφοριακό σύστημα του ΟΑΣΘ, οπότε οι πολίτες θα μπορούν πιο εύκολα να συνδυάσουν τις μετακινήσεις τους, ακόμη και χωρίς να χρησιμοποιήσουν ιδιωτικό μέσο.
Σημαντικό επίσης πλεονέκτημα είναι ότι με αυτόν τον τρόπο θα εξοικειωθούν πιο εύκολα οι πολίτες με εφαρμογές έξυπνων δικτύων για τις αστικές μεταφορές και τον εξοπλισμό της πόλης ή όπως έχει γίνει γνωστός ο τομέας: «Εξυπνες Πόλεις».
Σε πολλές πόλεις του εξωτερικού τέτοια συστήματα λειτουργούν ήδη με επιτυχία, είτε ως δημοτικά σχήματα είτε ως εταιρικά, είτε με υβριδικό σχήμα συνεργασίας. Αλλά και στη χώρα μας, στο Δήμο Τρικκαίων (Τρίκαλα) έχουν επιδοτηθεί και έχουν αναπτυχθεί τέτοιες δράσεις, με ειδικά καινοτόμα προγράμματα είτε μέσω ΕΣΠΑ είτε με ερευνητικά κονδύλια, πάνω στην εμπειρία των οποίων «πατάνε» οι δημόσιες αρχές που σχεδιάζουν τη νέα πρόσκληση, από την οποία δεν πρέπει να λείπει ο Δήμος μας”.