Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το Πόθεν Εσχες

Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το Πόθεν Εσχες

Από ΣΗΜΕΡΑ 4 Νοεμβρίου θα ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης «Πόθεν Έσχες» για το έτος χρήσης 2022, με βάση την πρόσφατη υπουργική απόφαση που πήρε ΦΕΚ.

Για ορισμένες κατηγορίες υπόχρεων, η διαδικασία θα ξεκινήσει στις 18 Νοεμβρίου, περιλαμβάνοντας τόσο τις ετήσιες Δ.Π.Κ. του 2024 όσο και τις αρχικές Δ.Π.Κ. για όσους απέκτησαν υποχρέωση δήλωσης από 28 Φεβρουαρίου 2023 έως 30 Σεπτεμβρίου 2024.

Η λειτουργία της πλατφόρμας του ν. 5026/2023 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει εκκινεί στις 4 Νοεμβρίου 2024 για τις ετήσιες ΔΠΚ του έτους 2023 (χρήση 2022) και στις 18 Νοεμβρίου 2024 για τις ετήσιες ΔΠΚ του έτους 2024 (χρήση 2023) και τις αρχικές δηλώσεις όσων απέκτησαν ιδιότητα υπόχρεου από 28.2.2023 έως και 30.9.2024 (ΚΥΑ 65057/22.10.2024, ΦΕΚ Β’ 5919).

Η νέα πλατφόρμα του ν. 5026/2023 αξιοποιεί διαλειτουργικότητα με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (Διαπιστωτική Απόφαση Διαλειτουργικότητας ΦΕΚ 5921/Β/24-10-2024) για την υποστήριξη της συμπλήρωσης των ΔΠΚ(Δήλωση Περιουσιακής Κατάστασης0 από τους υπόχρεους.

Με το άρθρο 17 του ν. 5130/2024 (Α’ 127/1.8.2024), για τις ετήσιες ΔΠΚ ετών 2023 (χρήση 2022) και 2024 (χρήση 2023), καθώς και τις αρχικές δηλώσεις όσων απέκτησαν ιδιότητα υπόχρεου από 28.2.2023 έως και 30.9.2024, καταληκτική ημερομηνία για υποβολή Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ. είναι η 31.12.2024.

Εφόσον έχει οριστικοποιηθεί εμπρόθεσμα η δήλωση, επιτρέπεται η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης από τον υπόχρεο, εντός 30 ημερών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής, σύμφωνα με το αρ.18 του ν. 5026/2023.

Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας του ν. 5026/2023, το σύστημα υποβολής του ν. 3213/2003 θα παραμείνει ανοικτό για τις αρχικές δηλώσεις όλων των υπόχρεων.

Πώς θα διεξάγεται η διαδικασία
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ένα από τα πιο σημαντικά νέα στοιχεία που θα διευκολύνουν τους υπόχρεους είναι η αυτόματη ενσωμάτωση βασικών περιουσιακών στοιχείων.

Συγκεκριμένα, θα είναι δυνατή η αυτόματη άντληση και ενσωμάτωση στοιχείων όπως οι τραπεζικές καταθέσεις, τα εισοδήματα, τα ακίνητα και άλλα περιουσιακά στοιχεία. Αυτό θα καθιστά τη διαδικασία συμπλήρωσης των δηλώσεων πιο απλή, γρήγορη και λιγότερο επιβαρυντική για τους πολίτες.

Σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση που υπογράφηκε από τους υπουργούς Γιώργο Φλωρίδη, Δημήτρη Παπαστεργίου, Χρίστο Δήμα και τον διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργο Πιτσιλή, τα προσωπικά και φορολογικά στοιχεία των υπόχρεων θα αντλούνται αυτόματα από το φορολογικό μητρώο κατά την υποβολή της δήλωσης. Αυτή η αυτόματη διαδικασία θα περιλαμβάνει στοιχεία όπως ο ΑΦΜ, τα στοιχεία ταυτότητας, η διεύθυνση, τα τηλέφωνα και το email των δηλούντων, μειώνοντας έτσι τον χρόνο και την προσπάθεια που απαιτείται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Η καινοτομία δεν περιορίζεται μόνο στην απλοποίηση της διαδικασίας, καθώς άλλα στοιχεία, όπως τα εισοδήματα, οι τραπεζικοί λογαριασμοί, τα οχήματα, τα σκάφη, οι συμμετοχές σε επιχειρήσεις και τα δάνεια, θα μεταφέρονται αυτόματα μέσω της διασύνδεσης της πλατφόρμας με την ΑΑΔΕ, το Μητρώο Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και το ΓΕΜΗ. Αυτός ο συνδυασμός πληροφοριών θα παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα της περιουσιακής κατάστασης του δηλούντα, διευκολύνοντας περαιτέρω την αξιολόγηση της οικονομικής του κατάστασης.

Η νέα διαδικασία περιλαμβάνει τα εξής βήματα:

Πλατφόρμα υποβολής: Η υποβολή θα γίνεται μέσω της πλατφόρμας www.pothen.gr, όπου οι συμβολαιογράφοι θα μπορούν ήδη να καταθέτουν αντίγραφα συμβολαιογραφικών εγγράφων. Αυτή η προσθήκη θα επιταχύνει τη διαδικασία και θα διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ των συμβολαιογράφων και της φορολογικής αρχής.

Ηλεκτρονική κατάθεση συμβολαιογραφικών εγγράφων: Οι συμβολαιογράφοι υποχρεούνται να καταθέτουν ηλεκτρονικά κάθε συμβολαιογραφικό έγγραφο εντός 15 ημερών από την υπογραφή του. Αυτή η υποχρέωση θα εξασφαλίσει την ταχύτητα και την ακρίβεια στη διαδικασία συλλογής των απαραίτητων στοιχείων.

Προσωπικοί κωδικοί εισόδου: Οι υπόχρεοι θα εισέρχονται στην πλατφόρμα με τους προσωπικούς τους κωδικούς TAXIS για την υποβολή της δήλωσης, εξασφαλίζοντας την ασφάλεια και την προστασία των προσωπικών δεδομένων τους.

Αυτόματη εμφάνιση στοιχείων: Τα προσωπικά και φορολογικά στοιχεία θα εμφανίζονται αυτόματα όπως είναι καταχωρημένα στο φορολογικό μητρώο, παρέχοντας τη δυνατότητα στους υπόχρεους να διορθώσουν τυχόν λάθη πριν την υποβολή της δήλωσης.

Αυτόματη μεταφορά περιουσιακών στοιχείων: Τα περιουσιακά στοιχεία θα μεταφέρονται αυτόματα, περιλαμβάνοντας εισοδήματα, ακίνητα, τραπεζικούς λογαριασμούς, οχήματα και δάνεια άνω των 5.000 ευρώ. Αυτό το χαρακτηριστικό αναμένεται να μειώσει την πιθανότητα σφαλμάτων και να εξοικονομήσει χρόνο κατά τη διαδικασία υποβολής.

Δυνατότητα διόρθωσης: Οι υπόχρεοι θα έχουν τη δυνατότητα να ελέγξουν και να διορθώσουν τα στοιχεία τους πριν από την οριστικοποίηση της δήλωσης, προσθέτοντας ή διαγράφοντας εγγραφές και επισυνάπτοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

Ηλεκτρονική υποβολή απαραίτητων εγγράφων: Στις δηλώσεις που ελέγχονται υποχρεωτικά, τα απαραίτητα έγγραφα θα επισυνάπτονται ηλεκτρονικά, εκτός αν έχουν μεταφερθεί αυτόματα. Οι υπόχρεοι θα επισυνάπτουν νέα στοιχεία μόνο σε περιπτώσεις μεταβολής της περιουσιακής τους κατάστασης.

Τροποποιητικές δηλώσεις: Εφόσον έχει οριστικοποιηθεί εμπρόθεσμα η δήλωση, επιτρέπεται η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης από τον υπόχρεο εντός 30 ημερών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής.